piątek, 16 lutego 2018

Ormesby Psalter

Ormesby Psalter to jeden z najwspanialszych gotyckich psałterzy pochodzących ze wschodniej Anglii z pierwszej połowy 14 wieku, obrazujący wschodnioangielską szkołę iluminatorstwa. Dzieło kilku skrybów i iluminatorów. Rękopis ten zawiera zbiór psalmów i innych tekstów religijnych, ale zaciekawia przede wszystkim tym, co się dzieje na marginaliach - to świat według średniowiecznej wyobraźni. Nazwa Psałterza pochodzi od Roberta z Ormesby, jednego z pierwszych właścicieli księgi, powiązanego z katedrą w Norwich.

Moją realizację oparłam na jednej z kart psałterza modyfikując ją do własnych potrzeb.Tekst to jedna z pieśni templariuszy, która bardzo lubię słuchać - Da pacem Domine. Stąd "pożyczeni" z innych manuskryptów templariusze. Wybrałam ten rękopis, by poćwiczyć malowanie drolerii, gotyckich listków, smoków, zwierzątek, szkoda tylko, ze nie starczyło miejsca dla zajęcy i wiewiórek :) Przede wszystkim ćwiczyłam tutaj złocenie, które wyszło prawie bardzo dobrze, w końcu osiągnęłam efekt małych lusterek :)

Pergamin, tempera białkowa, atrament żelazowo-galusowy, złoto dukatowe na średniowieczne gesso.

















Link do źródła

7 komentarzy :

  1. Dla mnie to jest nie-wy-ob-ra-żal-ne, to czym Ty się teraz zjmujesz, Dyziu !!!! SZOK!!!!
    Buziaki! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie, ja też nie potrafię sobie wyobrazić, jak można coś takiego wykonać!!! Dyzia, wielki szacun dla Ciebie. I pozdrowienia :))))

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuje bardzo, dziewczyny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne i precyzyjne. Zastanawiam, ile czasu Ci zajęło wykonanie. Efekt powala 🙂

    OdpowiedzUsuń
  5. Praca fantastyczna! mam takie pytanie, co to jest to średniowieczne gesso?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to grunt używany pod złocenia w średniowieczu :)

      Usuń